Imprint

The following information contains the legal requirements on provider identification as well as important legal notices concerning the internet presence of ELAG 2019 website.

Providers

Konrad-Zuse-Zentrum für Informationstechnik Berlin
Takustraße 7
14195 Berlin
Deutschland
Phone: +49 30 84185-0
Fax: +49 30 84185-125
eMail: info(at)zib.de
Web: http://www.zib.de

Staatsbibliothek zu Berlin
Stiftung Preußischer Kulturbesitz
10117 Berlin
Deutschland
Tel.: +49 30 266 - 0

Datenschutz

| Privacy Statement - German Version |

Datenschutzhinweise gemäß EU-Datenschutzgrundverordnung

Das Zuse-Institut Berlin (ZIB) betreibt Internetseiten zur zeit- und ortsunabhängigen Information über seine wissenschaftliche Arbeit und Dienstleistung, zur Öffentlichkeitsarbeit und zur Orientierung für Besucher. Welche personenbezogenen Daten dabei erfasst und am ZIB verarbeitet werden und welche Rechte Ihnen gemäß der europäischen Datenschutzgrundverordnung in Bezug darauf zustehen, zeigt der folgende Überblick.

Zuständigkeiten
Verantwortliche Stelle

Konrad-Zuse-Zentrum für Informationstechnik Berlin
Takustraße 7
D-14195 Berlin

Behördlicher Datenschutzbeauftragter

Olaf Paetsch
dsb(at)zib.de

Datenquellen und Zweck und Rechtsgrundlagen ihrer Verarbeitung

a) Protokollierung des Web-Servers

Zur Erkennung sicherheitsrelevanter Ereignisse werden bei jedem Zugriff auf den Web-Server www.zib.de Zugriffsdaten protokolliert. Der Web-Server des ZIB wird von der Zentraleinheit IT und Datenservice betrieben.

Der bei jedem Seitenabruf anfallende Protokolldatensatz umfasst:

Rechtsgrundlage und Zweck der Protokollierung

Die protokollierten Daten werden im Rahmen der Interessenabwägung (Art. 6 (1) lit f) zu Zwecken der

Aufbewahrungsdauer

Die protokollierten Daten werden für die Dauer von vier Wochen gespeichert und dann gelöscht, es sei denn, ein erkannter Web-Angriff führt zu einer zivil- oder strafrechtlichen Verfolgung des Angreifers.

Auswertung

Die Auswertung erfolgt durch die IT-Verantwortlichen unter Verwendung von einfachen System­werkzeugen. Eine Auswertung mit Hilfe von Systemen wie Google Analytics oder Piwikfindet nicht statt.

Aktive Komponenten

Cookies, die vom ZIB gesetzt werden, dienen nur der client-seitigen Speicherung benutzerbezogener Konfigurationseinstellungen für die Dauer der Sitzung (z.B. bevorzugte Sprache, Schriftgröße). Sie haben das Recht und die Möglichkeit, unsere Cookies abzulehnen. Unser Informationsangebot steht Ihnen auch dann in vollem Umfang zur Verfügung, allerdings ist dann der Funktionsumfang eingeschränkt.

Datenweitergabe

Eine Weitergabe der erhobenen Protokolldaten an Dritte außerhalb des ZIB findet nicht statt, es sei denn in Erfüllung einer Verpflichtung gemäß Art. 6 (1) c).

b) Kontaktformular
Rechtsgrundlage und Zweck

Wenn es sich bei der im Nachrichtenfeld des Kontaktformulars eingegebenen Nachricht um einen offensichtlichen Handels- oder Geschäftsbrief handelt, werden die Nachricht und die Kontaktdaten zur Erfüllung von vertraglichen Pflichten gewertet (Art. 6 (1) b).

In allen anderen Fällen wird die Nachricht gemäß Art. 6 (1) f) in Interessenabwägung verarbeitet, um der gewünschten Kommunikation nachzukommen.

Darüber hinaus gehen wir davon aus, dass Sie bei einer unaufgeforderten Kontaktaufnahme mit dem ZIB uns Ihre Einwilligung gemäß Art. 6 (1) a) für die Verarbeitung der Nachricht zum Zweck des im Inhalt beschriebenen Sachverhalts geben. Diese Einwilligung kann jederzeit widerrufen werden.

Aufbewahrungsdauer

Handelt es sich um einen Handels- oder Geschäftsbrief, muss dieser nach den in §§ 238, 257 Handelsgesetzbuch und § 147 Abgabenordnung geregelten Aufbewahrungsfristen bis zu 10 Jahre aufbewahrt werden.

In allen anderen Fällen werden die Nachricht und die Kontaktdaten nach offensichtlichem Ende der gewünschten Kommunikation gelöscht.

Datenweitergabe

Im Kontaktformular abgefragte persönliche Daten werden nur zur unmittelbaren Beantwortung per E-Mail verwendet. Wenn erforderlich, werden die Daten an Stellen innerhalb des ZIB weitergegeben und verarbeitet. Eine Weitergabe an Dritte außerhalb des ZIB findet nur dann statt, wenn sich aus der Nachricht eine Weitergabe an Projektpartner oder Spin-Offs des ZIB ergibt. In diesem Fall werden Sie über die Empfänger informiert und um Einwilligung in die Weitergabe gebeten.

c) E-Mails an Adressen der Domain elag2019.de
Rechtsgrundlage und Zweck

Wenn es sich bei der E-Mail um einen offensichtlichen Handels- oder Geschäftsbrief handelt, wird die Nachricht und die Kontaktdaten zur Erfüllung von vertraglichen Pflichten gewertet (Art. 6 (1) b).

In allen anderen Fällen wird die Nachricht gemäß Art. 6 (1) in Interessenabwägung verarbeitet um der gewünschten Kommunikation nachzukommen.

Darüber hinaus gehen wir davon aus, dass Sie bei einer unaufgeforderten E-Mail an das ZIB uns Ihre Einwilligung gemäß Art 6 (1) a) für die Verarbeitung der E-Mail zum Zweck des im Inhalt beschriebenen Sachverhalts geben. Diese Einwilligung kann jederzeit widerrufen werden.

Aufbewahrungsdauer

Handelt es sich um einen Handels- oder Geschäftsbrief muss dieser nach den in §§ 238, 257 Handelsgesetzbuch und § 147 Abgabenordnung geregelten Aufbewahrungsfristen bis zu 10 Jahre aufbewahrt werden.

Wenn es sich um eine Kommunikation im Rahmen eines Projektes mit dem ZIB handelt, werden diesbezügliche E-Mails nach den Regeln zur Sicherung der guten wissenschaftlichen Praxis als Projektdokumentation mindestens 10 Jahre aufbewahrt.

In allen anderen Fällen werden die Nachricht und die Kontaktdaten nach offensichtlichem Ende der gewünschten Kommunikation gelöscht.

Datenweitergabe

In der E-Mail vorhandene persönliche Daten werden nur zur unmittelbaren Beantwortung per E-Mail verwendet. Eine Weitergabe an Dritte außerhalb des ZIB findet regelmäßig nicht statt. Sollte eine Weitergabe z.B. zur Projekt- oder Vertragserfüllung trotzdem nötig sein, werden Sie davon in Kenntnis gesetzt.

Sicherheit der Datenkommunikation

Für die Datensicherheit bei Übertragung via Internet und E-Mail wird keine Garantie übernommen. Es besteht das Risiko, dass in einer E-Mail und Anhängen enthaltene Informationen, einschließlich vertraulicher Informationen, während der Übertragung abgefangen oder zerstört werden, verloren gehen oder verspätet eintreffen. Obgleich sich das ZIB bemüht, dieses Risiko zu verringern, kann nicht gewährleistet werden, dass die vom ZIB versandten Informationen, E-Mails und deren Anhänge keine schädigenden Elemente enthalten.

d) Google Web Fonts

Für die einheitliche Darstellung von Schriftarten werden auf dieser Seite von Google bereitgestellte Webschriftarten verwendet.

Wenn Sie eine Webseite öffnen, lädt Ihr Browser die erforderlichen Webschriftarten in Ihren Browser-Cache, um Texte und Schriftarten korrekt anzuzeigen.

Zu diesem Zweck muss Ihr Browser eine direkte Verbindung mit Google-Servern herstellen. Google wird somit bewusst, dass auf diese Website über Ihre IP-Adresse zugegriffen wurde.

TDie Verwendung von Google Web-Fonts erfolgt im Interesse einer einheitlichen und ansprechenden Darstellung dieser Website. Dies stellt ein berechtigtes Interesse im Sinne von Art. 6 (1) (f) GDPR.

Wenn Ihr Browser keine Webschriftarten unterstützt, verwendet Ihr Computer eine Standardschriftart.

Weitere Informationen zu Google-Webfonts finden Sie unter https://developers.google.com/fonts/faq und in den Datenschutzbestimmungen von Google unter https://policies.google.com/privacy?hl=en.

Conftool

Für die mit der Registrierung verbundene Datenverarbeitung gilt Folgendes/ The following is applicable to data submitted during registration:

Privacy Statement
An Overview of Data Protection

General

The following gives a simple overview of what happens to your personal information when you visit and use this ConfTool installation. Personal information is any data with which you could be personally identified. Detailed information on the subject of data protection can be found in our privacy policy listed below.

Services used to store and process your data

The operators of this web-based system use ConfTool Pro to prepare and organize this event. The ConfTool software and the servers storing and processing your data are provided by ConfTool GmbH. All servers are hosted by ConfTool GmbH and are located in ISO 27001 certified data centers in Germany. All data is stored and processed on behalf of the organizers of this event, they are the operators of this ConfTool installation (hereinafter also referred to as "we or "us"). Every event uses a separate installation and database and every ConfTool operator has only access to the data of his/her own installation (corresponding to the data separation principle of Art. 64 (3) BDSG 2018). ConfTool GmbH will never use the data of any of the installation for other purposes as authorized by the ConfTool operator. ConfTool GmbH will never distribute any data to third parties without prior written authorization of the ConfTool operators. ConfTool GmbH is a German software service provider that considers the standards of the European GDPR and the German BDSG.

Data collection when using the ConfTool system
Who is responsible for the data collected by this ConfTool installation?

The data collected by this ConfTool installation are used and processed by the operator of this ConfTool installation. A link to the operator's contact details can be found in the legal notice in the lower left corner of every ConfTool page.

How do we collect your data?

Some data are collected when you provide them to us. This could, for example, be data you enter into a form when you create a user account, submit a proposal or register as participant.
Other data are collected automatically by our IT systems when you access the ConfTool system. These data are primarily technical data such as the browser and operating system you are using or the date and time when you accessed the page. These data are collected automatically as soon as you access and use the ConfTool system.

What do we use your data for?

The data is collected in order to guarantee the security and error-free provision of the ConfTool system and to be able to help users with questions regarding the usage of the system.

What rights do you have regarding your data?

You always have the right to request information about your stored data, its origin, its recipients, and the purpose of its collection at no charge. You also have the right to request that it be corrected, blocked, or deleted. You can contact us at any time using the address given in the legal notice if you have further questions about the issue of privacy and data protection. You may also, of course, file a complaint with the competent regulatory authorities.

General and Mandatory Information
Data protection

The operators of this ConfTool installation take the protection of your personal data very seriously. We treat your personal data as confidential and in accordance with the statutory data protection regulations and this privacy policy. If you use this ConfTool installation, various pieces of personal data will be collected. Personal information is any data with which you could be personally identified. This privacy policy explains what information we collect and what we use it for. It also explains how and for what purpose this happens. Please note that data transmitted via the internet (e.g. via e-mail communication) may be subject to security vulnerabilities. A complete protection of your data from third-party access is not possible.

Party responsible for this ConfTool installation

The party responsible for the data processing with this ConfTool installation is: Staatsbibliothek zu Berlin – Preußischer Kulturbesitz and Zuse Institute Berlin (ZIB) - Kooperativer Bibliotheksverbund Berlin-Brandenburg. The responsible party is the natural or legal person who alone or jointly with others decides on the purposes and means of processing personal data (e.g. names, e-mail addresses, etc.).

Revocation of your consent to the processing of your data

Many data processing operations are only possible with your express consent. You may revoke your consent at any time with future effect. An informal e-mail making this request is sufficient. The data processed before we receive your request may still be legally processed.

Right to file complaints with regulatory authorities

If there has been a breach of data protection legislation, the person affected may file a complaint with the competent regulatory authorities. The competent regulatory authority for matters related to data protection legislation is the data protection officer of the country (or state) in which the operator of this ConfTool installation is headquartered. A list of the data protection officers of Germany and other EU countries and their contact details can be found at the following link: https://www.bfdi.bund.de/DE/Infothek/Anschriften_Links/anschriften_linksnode. html.

Right to data portability

You have the right to have data which we process based on your consent or in fulfillment of a contract automatically delivered to yourself or to a third party in a standard, machine-readable format. If you require the direct transfer of data to another responsible party, this will only be done to the extent technically feasible.

SSL or TLS encryption

This ConfTool installation uses SSL or TLS encryption for security reasons and for the protection of the transmission of confidential content, such as the inquiries you send to us as the operator of this ConfTool installation. You can recognize an encrypted connection in your browser's address line when it changes from "http://" to "https://" and the lock icon is displayed in your browser's address bar. If SSL or TLS encryption is activated, the data you transfer to us cannot be read by third parties.

Information, blocking, deletion

As permitted by law, you have the right to be provided at any time with information free of charge about any of your personal data that is stored as well as its origin, the recipient and the purpose for which it has been processed. You also have the right to have this data corrected, blocked or deleted. You can contact us at any time using the address given in the legal notice if you have further questions on the topic of personal data.

Opposition to promotional e-mails

We hereby expressly prohibit the use of the contact data published in the context of website legal notice requirements with regard to sending promotional and informational materials not expressly requested. The operator of this ConfTool installation reserves the right to take specific legal action if unsolicited advertising material, such as e-mail spam, is received.

Data Collection in the ConfTool System
Cookies

The ConfTool system uses cookies. Cookies do not harm your computer and do not contain any viruses. Cookies help make the ConfTool system more userfriendly, efficient, and secure. Cookies are small text files that are stored on your computer and saved by your browser.
Most of the cookies we use are so-called "session cookies." They are automatically deleted after your visit. Other cookies remain in your device's memory until you delete them. These cookies make it possible to recognize your browser when you next visit this ConfTool installation.
You can configure your browser to inform you about the use of cookies so that you can decide on a case-by-case basis whether to accept or reject a cookie. Alternatively, your browser can be configured to automatically accept cookies under certain conditions or to always reject them, or to automatically delete cookies when closing your browser. Disabling cookies will limit the functionality of this ConfTool installation.
Cookies which are necessary to allow electronic communications or to provide certain functions you wish to use (such as the shopping cart) are stored pursuant to Art. 6 paragraph 1, letter f of GDPR. The operator of this ConfTool installation has a legitimate interest in the storage of cookies to ensure an optimized service provided free of technical errors. If other cookies (such as those used to analyze your surfing behavior) are also stored, they will be treated separately in this privacy policy.

System logging

The operator of this ConfTool installation automatically collects and stores information that your browser automatically transmits to us in a "server log" and a "ConfTool user log". These information are:


These data will not be combined with data from other sources. The data are mainly used to improve security and usability of the system and allows the ConfTool operators to help you when you have problems using the system. The basis for data processing is Art. 6 paragraph 1, letter b of GDPR, which allows the processing of data to fulfill a contract or for measures preliminary to a contract.

Contact form

Should you send us questions via the contact form, we will collect the data entered on the form, including the contact details you provide, to answer your question and any follow-up questions. We do not share these data without your permission.
We will, therefore, process any data you enter into the contact form only with your consent per Art. 6 (1)(a) GDPR. You may revoke your consent at any time. An informal e-mail making this request is sufficient. The data processed before we receive your request may still be legally processed.
We will retain the data you provide on the contact form until you request its deletion, revoke your consent for its storage, or the purpose for its storage no longer pertains (e.g. after fulfilling your request). Any mandatory statutory provisions, especially those regarding mandatory data retention periods, remain unaffected by this provision.

Registration with this ConfTool installation

You can register with the ConfTool system in order to access functions offered here. The input data will only be used for the purpose of using the respective website or service for which you have registered. The mandatory information requested during registration must be provided in full. Otherwise, we will reject your registration.
To inform you about important changes such as those within the scope of this ConfTool installation or technical changes, we will use the e-mail address specified during registration.
We will process the data provided during registration only based on your consent per Art. 6 (1)(a) GDPR. You may revoke your consent at any time with future effect. An informal e-mail making this request is sufficient. The data processed before we receive your request may still be legally processed.
We will continue to store the data collected during registration for as long as you remain registered in this ConfTool installation. Statutory retention periods remain unaffected.

Processing of data (customer and contract data)

We collect, process, and use personal data only insofar as it is necessary to establish, or modify legal relationships with us (master data). This is done based on Art. 6 (1) (b) GDPR, which allows the processing of data to fulfill a contract or for measures preliminary to a contract. We collect, process and use your personal data when accessing this ConfTool installation (usage data) only to the extent required to enable you to access our service or to bill you for the same. Collected customer data shall be deleted after completion of the order or termination of the business relationship. Legal retention periods remain unaffected.

Data transferred when signing up for services and digital content

We transmit personal data to third parties only to the extent required to fulfill the terms of your contract with us, for example, to banks entrusted to process your payments.
Your data will not be transmitted for any other purpose unless you have given your express permission to do so. Your data will not be disclosed to third parties for advertising purposes without your express consent.
The basis for data processing is Art. 6 (1) (b) GDPR, which allows the processing of data to fulfill a contract or for measures preliminary to a contract.

Payment Services
Encrypted payments

If you enter into a contract which requires you to send us your payment information (e.g. account number for direct debits), we will require this data to process your payment.
Payment transactions using common means of payment (Visa/MasterCard, direct debit) are only made via encrypted SSL or TLS connections. You can recognize an encrypted connection in your browser's address line when it changes from "http://" to "https://" and the lock icon in your browser line is visible. In the case of encrypted communication, any payment details you submit to this ConfTool installation or a payment service provider cannot be read by third parties.

Changes to our Privacy Statement

Please note that we may update this statement if required. This statement was last updated on 11/Dec/2018.